Jdi na obsah Jdi na menu

FolkloreClassic

 

 Mladá houslistka Markéta Janoušková ve spolupráci s Cimbálovou muzikou Jiřího Janouška v originální koncertním projektu na pomezí vážné a lidové hudby. Koncert propojuje dva žánry, jimž se tato mladá interpretka na vysoké úrovni věnuje. FolkloreClassic je mimořádné provedení houslových děl velkých skladatelů, kteří byli hluboce ovlivněni lidovou hudbou, folklórem, primáši…

Citlivě propojený janáčkovský blok ukazuje folklórní stránku osobnosti velkého skladatele v první části programu; uvedení soudobých českých a slovenských autorů v části druhé

 Janáček, Bodorová, Zeljenka a další a v provedení Markéty Janouškové, Stanislava Gallina  a Cimbálové muziky Jiřího Janouška.

 

Základním stavebním prvkem první půlky programu je houslová sonáta Leoše Janáčka. Věty jsou citlivě odděleny písněmi ze sbírky Janáčkovy Moravské lidové poesie v písních v úpravě pro cimbálovou muziku, s akcentem na zachování janáčkovských harmonických postupů. Celý blok tak dává vyniknout folklórní stránce hudební osobnosti tohoto velkého skladatele.

 Druhá část programu je inspirovaná primáši a muzikantským „štengrováním“. Cikánská balada Dža more pro sólové housle od Silvie Bodorové versus cimbálové sólo Cikánský tanec Jana G.Hriska; uvedení Zeljenkova díla Musica Slovaca v úpravě pro cimbálovou muziku či primášský souboj z Kendic.

,,Folklórem jsem obklopená odmalička. Jako dcera primáše jsem ani jinou možnost neměla. I když mé hudební vzdělání je klasické a sama sebe považuji především za houslistku vážné hudby, ve folkloru a různých lidových souborech jsem se vždy pohybovala.  A paraleru mezi těmito dvěma žánry nacházím, zvlášt´ v hudbě z našeho koutku Evropy ,na každém kroku.   O koncertu, kde by se propojovala cimbálová muzika s “vážným” houslovým výstupem jsem vždy snila. Prvním podnětem k faktické realizaci tohoto projektu mi však byla až nedávná interpretace Janáčkovy houslové sonáty. Bytostná spjatost geniálního skladatele s hlubokou melodikou moravské písně mě okouzlila. Dalším popostrčením vpřed bylo studium historie primášské tradice v Čechách k mé absolventské práci na konzervatoři. Rozhodla jsem se, že pro mě nastal čas, abych  navázala na umění velkých českých houslistů vážné i lidové hudby. Po studiu skladeb a zvažováním dramaturgie, která by vyjadřovala úctu k oběma žánrům, ale přitom je ukazovala jiného pohledu si tedy dovoluji představit svůj FolkloreClassic.”